Selvpleie i koronatider

Selpleie i Koronavirus tider

Betydningen av SELVPLEIE.

Når vi snakker om SELVPLEIE, tenker vi først og fremst på hvilke tiltak vi kan ta for å forbedre eller opprettholde vårt personlige velvære, både fysisk og psykisk, så kan vi bli sterkere i koronatider.
Hvilken type mennesker er det som vanligvis tar vare på seg selv? Hvilken type personer vil alltid finne tid til seg selv?
Det virker til og med logisk å tro at mennesker som verdsetter og elsker seg selv, også vil ta vare på, og vie tid til selvpleie, mest viktig nå i koronatider.

Å elske oss selv

Det virker til og med logisk å tro at mennesker som verdsetter og elsker seg selv, også vil ta vare på, og vie tid til selvpleie.

Vi må ta i betraktning at å elske oss selv er viktig for vår psykiske helse, og sannsynligvis ligger problemet med å ikke elske oss selv, i evnen til å dømme og evaluere, som bare vi mennesker har.

En av egenskapene som skiller mennesker fra dyr er vår selvbevissthet, det vil si, evnen til å definere hvem vi er, og bestemme om vi liker, eller ikke liker, hva vi ser.

Men hvordan bestemmer vi oss for om vi er verdige eller ikke? Er sosial suksess det som får oss til å elske eller verdsette oss selv?
Eller er det å elske oss selv det som fremmer sosial suksess?
Må vi elske oss selv for å ta vare på oss selv?
Eller må vi ta vare på oss selv for å elske oss selv?
Hva kommer først, egget eller høna?

Å elske seg selv

Hvordan det nå er, fører begge veier frem til samme destinasjon.
“Kjærlighet og omsorg for en selv er et verdifull gode som vi må ta vare på og verne om”
Hvis jeg elsker meg selv, hvis jeg verdsetter meg selv, vil jeg passe på meg selv. Jeg vil gjøre ting som jeg vet er bra for meg og som vil opprettholde mitt personlige velvære og til og med øke dette.
Jeg vil ta vare på meg selv og gjøre gode ting for meg, tilegne meg tid og kjærlighet som med tiden vil få meg til å elske, verdsette og respektere meg selv.

“Det som virkelig gir oss skjønnhet, verdi og lykke, er å opprettholde en god balanse av fysisk og emosjonell helse”

Jeg vil insistere på at kraften til å elske deg selv har du i deg. Litt etter litt vil du øke selvtilliten din ved å inkludere små rutiner, som vil få deg til å føle deg vakker både innvendig og utvendig.
For å lage din egen plan for selvpleie i koronatider, må du ha klart at rutinen du fastsetter skal være personlig og ikke overførbar.
Det vil si at det som fungerer for vennene dine, kanskje ikke fungerer for deg. Eller kanskje passer det rett og slett ikke for deg og dermed misliker du det.
Det handler om å gjøre ting som tilfredsstiller dine behov og lar deg utvikle gode følelser. Skape en strøm av velvære som vi gir til oss selv.

Hvor begynner jeg?

1. Ha målet klart:

Det vil alltid være å FORBEDRE DITT VELVÆRE.
Nytt år, ny hud

2. Du må like de aktivitetene/adferden du velger.

Det nytter ikke å drikke te hvis du ikke liker det, da vil det ikke være et hyggelig øyeblikk for deg.

Det er viktig at du stopper på dette punktet. 🛑

Lag en liste over alle aktivitetene du liker eller som får deg til å føle deg bra.
Bruk noen dager til å bestemme hva du vil inkludere.
hudpleie glede

Ikke glem å ta med skjønnhetsrutinen i din egenomsorgsplan. Huden er kroppens største organ og er dens barriere mot omverdenen. Det er derfor det er veldig viktig, at du tar spesielt vare på den, den fortjener det.

Og når vi tar i betraktning, at vårt mål er “forbedring av vårt velvære”, må vi ikke glemme at oppfatningen av skjønnhet påvirker nivået av personlig tilfredshet i en kvinnes liv.

3. Vær forsiktig med aktivitetsfellene.

Jeg snakker om de aktivitetene som gjør at du klarer å koble av fra hverdagen, men som ikke gir deg noe igjen på sikt.

4. Vær forsiktig med hvordan du snakker med deg selv.

Selvomsorgsplanen vil ikke fungere hvis din interne dialog er full av skyld, kritikk, etc. Hver person har sine omstendigheter, og til og med hver dag har sine særegenheter, så det vil være dager du kan gjøre mer og dager du kan gjør mindre.

Det er ikke et problem, ettersom vi ikke søker å føle oss bra kun i dag; vi søker å forbedre vårt personlige velvære, og dette vil komme med tiden og vil forbli din nye livsstil.

Så husk at kvalitet er bedre enn kvantitet.

5. Kos deg med det du gjør.

Konsentrer deg fullt og helt om det. Bruk sansene som inngangsdør til informasjonen som vil hjelpe deg å nyte øyeblikket.

Husk at den nåværende situasjonen vi er i, er en potensiell risikofaktor som kan hindre praktiseringen av velpleie fordi det er en ny situasjon som gjør at vi får kontakt med veldig forskjellige og intense følelser som angst, frykt, tristhet og usikkerhet.

Disse kan igjen forårsake en slags blokkering, som får oss til å forlate visse rutiner som er bra for oss.

I denne eksepsjonelle situasjonen vi befinner oss i, må vi gjøre en større innsats for å ta hensyn til hvordan vi behandler oss selv fysisk og følelsesmessig. Det krever mer enn nok av oss å skulle takle dette viruset, tror du ikke?

HUSK: Du bestemmer over deg selv og deltar aktivt i din helse og ditt velvære …
Hvorfor ikke hoppe i det og ta initiativ til å elske og respektere deg selv.
Andrea V. Cuenca  

KLINISK PSYKOLOG

Tags: KroppTips

Germaine Team

Se alle innlegg